Níže je vysvětleno z jakých částí se skládá značení pneumatik a jaký význam mají jednotlivé číslice a písmena.
A-205 - šířka pneumatiky v milimetrech
B-55 - profilové číslo v procentech (výška pneumatiky v % z šířky pneumatiky) = 195x65%= 126,75 mm
R - konstrukce pneumatiky (R= radiální pneu)
C-16 - průměr ráfku v palcích
D-91 - zátěžový index (LI) v kg na jednu pneumatiku (91= 615kg to je 2460kg max. zatížení celého vozu
E- V - rychlostní index (SI) - (T-190km/h, H-210km/h, V-240km/h)
OWL - bílé obrysy písmen - většinou u 4x4
WSW - bílý tenký pruh na bočnici
RWL - Raised White Letter - bílý nápis na bočnici.
RBT - vystouplé černé písmo
BLT - černé písmo na bočnici
RBL - vystouplá písmena bočnice
BSW - černé boční stěny
WW - bílé pruhy na bočnici - většinou u veteran MOTO
C - ozančení VAN pneumatiky (dodávkové)
XL, RF, REINF - Zkratky eXtra Load a ReinForced označují zesílenou pneumatiku
FR, FP, RPB, MFS, ML - Zkratky označující pneumatiky s ochranou ráfku.
MO - v prvovýrobě u vozidel značky MERCEDES
PR - počet pláten (a tím daná zátěž pneu, u nákladních pneu
SSR, RUN FLAT, DSST ... - označení dojezdové pneumatiky u různých výrobců
M+S - Mud + Snow (bláto + sníh) používá se k označení zimních nebo celoročních pneumatik
HP - výkonné pneumatiky (High Performace)
UHP - vysoce výkonné pneumatiky (Ultra High Performace)
REGUMERAT, RETREAD, REMIX - protektorovaná pneumatika
REGROOVABLE - možnost prořezání dezénu, u pneumatik bez tohoto označení je zakázáno dezén prořezávat!
OWL - Outlined White Lettering - bílý nápis na bočnici
S/T - Sport Truck
A/T - All Terrain - univerzální pneu pro všechny typy terénu
A/S - All Season. - celoroční
M/T - Mud Terrain - pneumatiky do blátivého terénu
H/P - Highway Performace - dálniční provedení
H/T - Highway Terrain - provedení pro dálnici i terén
RHD - Right Hand Drive - pravostrané řízení
DOT - čtyřčíselné označení, první dvě čísla udávají týden výroby, druhé dvě rok výroby
DEMO - DEMONTOVANÁ PNEU Z DISKU - většinou se jedná o pneu, který byly nazuty na ráfek ve fabrice na automobily. Celé kolo se dalo na vůz, který následně najel pár stovek m a nákladní vůz ho odvezl do prodejny automobilů, kde byla pneuz disku demontována. Pneu je nová, s klasickou zárukou. Maximálně je trochu špinavá a s výhodnější cenou.
Další zkratky používané pro označení motocyklových pneumatik:
M/C - MotorCycle - motocyklové pneumatiky
F - Front - přední pneumatika
R - Rear - zadní pneumatika
SW - Slim White Sidewall - tenký bílý proužek na bočnici
WW - White Wall - bílá bočnice
WWW - Wide White Wall - široká bílá bočnice
NWS - Narrow White Stripe - tenký bílý proužek na bočnici
OW - oranžový bílý pruh na bočnici
RF nebo REINF - Reinforced - zesílená verze
MBS - Metzeler Belt System - speciální konstrukce výrobce Metzeler pneumatiky pro silné motocykly
SLICK - označení pneumatik pro závodní použití
NHS - pneumatiky nejsou homologované pro použití na veřejných komunikacích
Příklady označení jednotlivých homologací pro prestižní značky:
M0 - homologace pro Mercedes-Benz
J - homologace pro Jaguar
N0 - homologace pro Porsche
* - homologace pro BMW
A - homologace pro Toyotu
A0 - homologace pro Audi
C1 - homologace pro Chrysler
K1 - homologace pro Ferrari
RO1 - homologace pro AUDI QUATTRO
Homologované pneumatiky lze běžně použít i na vozy jiných značek. Pro konkrétní model auta jsou však pláště se shodnou homologací vždy nejbezpečnější volbou
Homologace litých kol:
Homologovaná litá kola jsou elektrony schválené pro provoz na evropských a českých silnicích pro konkrétní typ automobilu.
V praxi to znamená, že daná alu kola prošla náročnými testy a jsou schválená ministerstvem dopravy. Poznáte je podle označení KBA, ABE nebo E v kroužku, za kterým následuje číselná řada.
Je maximální rychlost, při které může pneumatika nést hmostnost určenou indexem nosnosti za daných specifických podmínek. Symbol kategorie rychlosti u pneumatik pro osobní a nákladní automobily je určen velkými písmeny.
Symbol---- | Max. rychlost (km/h)---- | Symbol---- | Max. rychlost (km/h) |
L | 120 | T | 190 |
M | 130 | U | 200 |
N | 140 | H | 210 |
P | 150 | V | 240 |
Q | 160 | W | 270 |
R | 170 | Y | 300 |
S | 180 | ZR | <240 |
Load Index ---- | Zátěž v kg---- | Load Index---- | Zátěž v kg---- | Load Index---- | Zátěž v kg---- | Load Index---- | Zátěž v kg---- | Load Index---- | Zátěž v kg---- |
51 | 195 | 66 | 300 | 81 | 462 | 95 | 690 | 110 | 1060 |
52 | 200 | 67 | 307 | 82 | 475 | 96 | 710 | 111 | 1090 |
53 | 206 | 68 | 315 | 83 | 487 | 97 | 730 | 112 | 1120 |
54 | 212 | 69 | 325 | 84 | 500 | 98 | 750 | 113 | 1150 |
55 | 218 | 70 | 335 | 85 | 515 | 99 | 775 | 114 | 1180 |
56 | 224 | 71 | 345 | 86 | 530 | 100 | 800 | 115 | 1215 |
57 | 230 | 72 | 355 | 87 | 545 | 101 | 825 | 116 | 1250 |
58 | 236 | 73 | 365 | 88 | 560 | 102 | 850 | 117 | 1285 |
59 | 243 | 74 | 375 | 89 | 580 | 103 | 875 | 118 | 1320 |
60 | 250 | 75 | 387 | 90 | 600 | 104 | 900 | 119 | 1360 |
61 | 257 | 76 | 400 | 91 | 615 | 105 | 925 | 120 | 1400 |
62 | 265 | 77 | 412 | 92 | 630 | 106 | 950 | 121 | 1450 |
63 | 272 | 78 | 425 | 93 | 650 | 107 | 975 | 122 | 1500 |
64 | 280 | 79 | 437 | 94 | 670 | 108 | 1000 | 123 | 1550 |
109 | 1030 | 124 | 1600 |
Vývoj pneumatik s pohledu společnosti Hankook
Vyrobena pouze z tuhé pryže. Tato pneumatika se nenafukovala a tvořila ji pevná obruč na kolo. Dala se použít pouze u pomalých vozidel, protože nedostatečně absorbovala nárazy vozovky.
· 1888
Auta na benzín
a nafukovací pneumatiky
V roce 1888 pan Benz vynalezl první automobil na benzín
vybavený jedinečnými kovovými koly s pryžovými obručemi, které se naplňovaly vzduchem. To byl počátek moderních nafukovacích pneumatik. Veřejnost, zvyklá na tvrdé kovové obruče kol, zpočátku nevnímala nafukovací pneumatiku jako něco revolučního. Populární se stala až v roce 1895, kdy byla představena během automobilových závodů z Paříže do Bordeaux.
· 1905
Běhoun je součástí pneumatiky, které je v přímém kontaktu s vozovkou.
Je tvořen tlustou pryžovou vrstvou a poskytuje ochranu karkase a vnitřním částem pneumatiky.
Běhoun pneumatiky se vyvíjí tak, aby zvládal různé stupně tření na vozovce. Proto se běhouny vyrábí s rozmanitou paletou vzorků.
1920
Popularizace automobilů a industrializace syntetické pryže
Ke konci roku 1913 Henry Ford představuje veřejnosti první automobil ze sériové výroby. Tím zahajuje éru popularizace automobilů.
V roce 1931 americká společnost Du Pont úspěšně zvládá průmyslovou syntetizaci pryže.
Tento vývoj umožňuje průmyslu,
který do té doby byl závislý na přírodním kaučuku, zvýšit kvantitu a kvalitu vyráběné pryže, což pro výrobu pneumatik znamená zásadní převrat.
1923
Nízkotlaková pneumatika se používá v různých typech automobilů za účelem zvětšení kontaktní plochy pneumatiky s vozovkou. To je umožněno díky působení nízkého vnitřního tlaku vzduchu v pneumatice.
· 1940
Vývoj automobilů a konstrukčních struktur pneumatik se zaměřuje na úsporu paliva
V důsledku závratně vysokých cen ropy, způsobených chováním příslušných trhů, se začínají snižovat velikosti a hmotnost stávajících modelů vozidel. Mnoho výrobců automobilů zavádí pohon na přední kola. Vývojem bezdušové pneumatiky v roce 1947 se následná redukce hmotnosti projevuje znatelně na úspoře paliva.
· 1947
· 1949
Radiální pneumatika byla na trh poprvé uvedena v padesátých letech. Jedná se o typ pneumatiky, ve které jsou kordy pásu mírně nakloněné dle směru jízdy.
Díky nízkému valivému odporu se tato novinka projevuje významnou úsporou paliva.
Radiální pneumatiky také poskytují dobré chování za jízdy při vysokých rychlostech díky své dobré přilnavosti k vozovce.
· 1970
Druhá vlna popularizace automobilů a zaměření se na bezpečnost jízdy
Po druhé světové válce se výroba automobilů zvyšuje v důsledku rapidního rozvoje aplikované technologie. Tím dochází k druhé vlně popularizace automobilů.
Dojezdové pneumatiky, výsledek technologického vývoje v roce 1979, lze používat do rychlosti 80 km/h, aniž by bylo zapotřebí poškozenou pneumatiku vyměňovat.
· 1980
Dojezdová pneumatika si zachovává konstantní rychlost jízdy navzdory poklesu tlaku v pneumatice, ať už je tento pokles zapříčiněn škrábanci či propíchnutím v důsledku nájezdu na cizí předměty nebo abrazí pneumatiky za jízdy. Tímto způsobem se řidiči poskytuje ochrana při nehodě a zároveň se jedná o řešení v nouzových situacích.
Zvýšení výkonnosti díky vývoji pneumatik typu UHP
Transformací automobilu z pouhé účinné možnosti přepravy na symbol osobní finanční prestiže a svobody se lidé začali stále více zajímat o výkonnost automobilů.
Výkonnost jízdy se znatelně zvyšuje zavedením UHP pneumatik (Ultra High Performace). Tyto pneumatiky se vyznačují vynikající odezvou při zatáčení, brzdění a také manipulační odezvou. Přesně na tyto vlastnosti se zaměřoval vývoj technologií aplikovaných při výrobě UHP pneumatik.
UHP pneumatiky jsou výsledkem úzce zaměřeného vývoje pneumatik. Mohou se používat na kolech s průměrem ráfku od 16 palců a větších, poměrovou plochou od 55 a rychlostním indexem V (pro nejvyšší rychlost 240 km/h). Mají lepší brzdné schopnosti a vyšší výkon jízdy při vysokých rychlostech a při zatáčení.
· 2000
Vývoj Eco Tuning pneumatik
S rostoucím zájmem o ochranu životního prostředí se vývoj automobilů zaměřuje na různé pohony, například na vodíkový či elektrický pohon.
Stejně tak pneumatiky, díky kterým lze uspořit palivo, mají svůj přínos v ochraně životního prostředí. A na tyto vlastnosti se v dnešní době vývoj pneumatik zaměřuje především.
· 2012
NPT
V roce 2012 Hankook dokončil vývoj bezvzduchové pneumatiky NPT (Non Pneumatic Tires) díky aplikaci zcela nového typu materiálu.
Zkrácením výrobní doby tohoto typu pneumatiky na polovinu, dochází k značné úspoře vynaložené energie.
NPT pneumatiky, vyrobené ze zcela unikátního materiálu, lze navíc recyklovat či regenerovat v plné míře.
Tyto pneumatiky se mají používat na environmentálně šetrných automobilech, včetně vozidel na vodíkový a elektrický pohon, jakož i na hybridních vozidlech.
Význam tlaku v pneumatice
· Optimální tlak v pneumatikách zaručuje bezpečnost a výkonnost jízdy, prodlužuje životnost pneumatik a snižuje spotřebu paliva.
· U pneumatik je známý pokles tlaku za každý měsíc o jednu libru na čtvereční palec (psi). Z tohoto důvodu je důležité kontrolovat tlak ve všech pneumatikách (včetně rezervy) alespoň jedou za měsíc a před každou dlouhou tratí.
Doporučené intervaly kontrol
Tlak v pneumatikách by se měl kontrolovat jednou za měsíc.
Optimální tlak v pneumatikách
Hankook doporučuje pravidelnou měsíční kontrolu tlaku pneumatik.
Hodnota optimálního tlaku pneumatik používaného vozidla je uvedena v boční straně dveří řidiče, uvnitř uzávěru palivové nádrže nebo v příručce vozidla. (umístění štítku s tlakem pneumatik se může lišit v různých zemích)
Číselná hodnota uvedená na bočnici pneumatiky vyjadřuje maximální montážní tlak. Z tohoto důvodu nepoužívejte tento údaj jako směrodatnou hodnotu pro běžné huštění.
Jak kontrolovat tlak v pneumatikách
· 1) Pořiďte si příslušný manometr s odpovídající certifikací nebo použijte zařízení na čerpacích stanicích, případně navštivte servisní centrum.
· 2) Pneumatiky se musí kontrolovat ve „studeném“ stavu (alespoň tři hodiny po jízdě).
· 3) Na ventilek nasuňte manometr.
· 4) Naměřenou hodnotu porovnejte s hodnotami, uvedenými na štítku, upevněném na dveřích.